Wat leuk dat je de route hebt gelopen! Ben je benieuwd naar de antwoorden? Kijk hieronder voor alle goede antwoorden.
De code is: TURFSTEKERSLAAND
Zo heet Kaatsheuvel met carnaval! Zo worden ze in Kaatsheuvel elk jaar nog herrinnert aan hoe belangrijk turf en de turfstekers zijn geweest voor het dorp.
Opdracht 1 – Nog geen turf hoog zijn
Nog geen turf hoog zijn gebruik je om aan te geven dat iemand… klein is (of nog maar een kind). Je noteert dus de K voor de code.
Opdracht 2 – De beste stuurlui staan aan wal
Klooster Bethlehem.
De 3e letter is voor de code, dus de T.
Opdracht 3 – Iets verbloemen
Er zijn veel bijzondere gevels te vinden in de Gasthuisstraat. We vroegen je welk huisnummer een ingezwenkte lijstgevel heeft. Dit is nummer 87 en daarmee mag je ST noteren voor de code.
Extra opdracht:
In de hoofdstad van Nederland zijn ook veel bijzondere gevels te vinden. Wanneer je de letters van de antwoordmogelijkheden in de goede volgorde zet, krijg je dan ook AMSTERDAM.
Opdracht 4 – Dat is de kers op de taart
Als warme broodjes over de toonbank.
De 5e letter is voor de code, dus de E.
Opdracht 5 – Ondersteboven zijn van iemand
Ik ben dol op je.
De 1e letter is voor de code, dus de D.
Opdracht 6 – En nou een plavuis in de zon en uit de wend
Jantje werkt in een fabriek. De 1e letter heb je nodig voor de code: F.
De antwoorden van de verhaaltjes-opdracht:
Wat zou Jantje graag in de ___2, 3 of 6__ van zijn buurjongen staan en er net als hij vandoor gaan. Durfde hij de stoute ___2, 3 of 6__ aan te trekken of was hij een held op __5__? Zijn broer nam hem vaak op de __1__ als hij weer eens klaagde over het harde werken: ‘halve __7_’ noemde hij hem dan. Jantje lapt dat maar aan zijn __4__. Met lood in zijn ___2, 3 of 6__ gaat hij toch maar weer naar de fabriek.
-
- Hak
- Schoenen
- Schoenen
- Laars
- Sokken
- Schoenen
- Zool
De betekenissen van de spreekwoorden uit het verhaaltje zijn:
-
- In iemands schoenen staan = het lot van iemand anders ondergaan.
- De stoute schoenen aantrekken = iets doen dat moed vergt.
- Een held op sokken = iemand die niet veel durft.
- Iemand op de hak nemen = grapjes over iemand maken.
- Halve zool = scheldwoord voor een ‘raar’ persoon.
- Iets aan je laars lappen = je niets aantrekken van regels of wetten.
- Ergens met lood in de schoenen naartoe gaan = ergens verschrikkelijk tegen opzien.
Opdracht 7 – Als haringen in een ton
Je ziet geen uil in de glas-in-loodramen, de letter voor de code is dus de U.
Opdracht 8 – Zonder slag of stoot
Lastige opdracht he? Je krijgt het niet cadeau. De laatste bewering is niet goed: er staan namelijk geen 8, maar 6 symbolen op het wapen. En die verwijzen niet naar 8 dorpen, maar naar 3: Kaatsheuvel, Loon op Zand en De Moer. Dit lees je ook in de tekst in het blauwe vlak.
Het antwoord voor de code is: N.
Opdracht 9 – Jezelf op de borst kloppen
Als je alle woorden wegstreept in de puzzel, houd je een aantal keer de R over. Het goede antwoord is dus R.
Meer informatie:
Schoenen & de Efteling
Wist je dat de Efteling eigenlijk ook een overblijfsel is van de schoenindustrie? Omdat de Nederlandse lonen steeds hoger werden vorige eeuw, werden steeds meer schoenen in het zuiden van Europa geproduceerd. Veel fabrieken ging dan ook failliet in of na de oorlog. Burgemeester Van der Heijden vond toen dat Kaatsheuvel ook met toerisme geld moest gaan verdienen; hij wilde dat meer mensen het dorp zouden bezoeken. In 1949 organiseerde men de tentoonstelling ‘De Schoen’. Daarna bleef er een park over, dat samen met een eerder opgezette speeltuin en sportpark (al in 1935) in 1952 de basis voor de oprichting van de Efteling vormde.
Opdracht 10 – De bakens verzetten
Je hoefde alleen maar de 5e letter in te vullen voor de codeletter, dat is de E. Maar als je wil weten hoe de straat vroeger heette, dan zocht je alle letters op en krijg je als antwoord: Kattensticht.
Opdracht 11 – Zo slim als een vos
Als er één schaap over de dam is. Je mag de 3e en de 4e letter noteren voor de code, dus: AA.
Opdracht 12 – Iemand uit de brand helpen
Door Sjors uit de brand te helpen, ontvang je weer 2 letters: de R en de S.
Opdracht 13 – De sterren van de hemel spelen
Het lot: dat staat in de sterren geschreven (denken sommige mensen!). De 1e letter van het 2e woord heb je nodig voor de code: L.